Auto-Suni Liikuttava kumppani

Uusia ominaisuuksia autoissa ja ihmisissä | Antti Mäkitalo

Autot kehittyvät nopeasti ja kehityksen vauhti on kovempi kuin koskaan aiemmin autoilun yli 130 vuotiaassa historiassa. Kehitystä on vauhdittanut sekä kriisit ja pelko että uuden teknologian mukanaan tuomat mahdollisuudet.

VAG konserni ajoi USA:n markkinoilla seinään syyskuussa 2015 dieselmoottoreiden päästömanipulaation paljastuessa. Seurauksena autojen todelliset polttoainekulutukset ja päästöt nousivat keskiöön. Vaikka teknisessä mielessä kysymys oli lähinnä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöistä pääsi otsikkoihin ansaitusti myös pelättyä ilmaston lämpenemistä aiheuttavat CO2, eli hiilidioksidipäästöt. Myöhemmin samana vuonna Pariisin ilmastosopimus asetti tiukat CO2 raamit autoteollisuudelle, joka joutui nyt tosissaan ponnistelemaan vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehittämiseksi. Dynaaminen teollisuus, jolla on valtava tuotekehitysarsenaali, tarttui pakon edessä välittömästi toimeen. Nyt, vain muutamia vuosia myöhemmin markkinoille tulee kiihtyvään tahtiin osittain tai kokonaan sähköllä liikkuvia ajoneuvoja. Samaan aikaan perinteisimpien polttomoottoreiden aiheuttamat päästöt on saatu teknologisilla innovaatioilla merkittävästi pienemmiksi.

Digitalisaatio on avannut valtavasti uusia mahdollisuuksia myös autoihin. Uusien autojen ominaisuudet ja turvallisuus ovat parantuneet merkittävästi, matkustamisen mukavuus on tuotu aivan uudelle tasolle ja auto on liitettävissä kuljettajan ja matkustajien mobiililaitteisiin helpommin kuin koskaan aiemmin. Uudet autot ovat täynnä tietotekniikkaa, antureita, sensoreita, väyliä ja kameroita. Autot ovat hienoudessaan monimutkaisempia kuin koskaan, mutta millainen henkilöstö pitää nämä autot tulevaisuudessa liikenteessä.

Aiemmin hyvä pohja ajoneuvoasentajalle oli henkilö, joka näpräsi lapsuutensa legojen parissa, tunsi polttavaa tarvetta purkaa kaikki mekaaniset laitteet osiin, korjasi omat ja kavereiden fillarit, kunnes siirtyi myöhemmin virittämään saman porukan mopot. Vielä kun asuinpaikaksi osui maatila, jossa monet metallityöt oli totuttu tekemään itse, niin mikään ei pidätellyt hyväksi asentajaksi tuloa. Samaa hienomotorista osaamista, mekaniikan ymmärtämistä ja paloa liikkuviin laitteisiin tarvitaan edelleen, mutta rinnalle on noussut uusia taitoja, joita tarvitaan.

Nuoria parjataan usein liiallisesta mobiililaitteiden käytöstä, ehkä välillä syystäkin, mutta onhan nykynuoret varsin eteviä näiden laitteiden ja niihin liittyvän käyttölogiikan osalta. Tästä on selkeää etua myös ajoneuvoasentajan töissä, sillä monesti se kuuluisa ”testeri” on työkalu, jota tarvitaan lähes hommassa kuin hommassa. Autohan pitää sopeuttaa tai opettaa vaikka uuteen polttimoon kun se ohjainlaitteineen on vaihdettu! Mahdollisen vian kohdatessa on testeri (tyypillisesti auton omien tietokoneiden kanssa kommunikoiva, autovalmistajan ohjelmistolla ladattu läppäri) yhdessä digitaalisten mittausvälineiden kanssa arkipäiväisiä työkaluja mekaanikon työpisteessä. Sanomattakin selvää, että selviytyäkseen nykyauton korjaamisesta on näiden työvälineiden käyttö oltava hallussa.

Tästä tullaankin sujuvasti seuraavaan vaatimukseen, joka on vähintäänkin ammatillisen sanaston osalta englannin kielen taito. Monet testerit, korjausohjeet, tekniset kyselyt/tiedotteet ja koulutukset ovat englanniksi, joten kieli tulee olla hallussa selviytyäkseen. Jatkossa merkitys vain korostuu, sillä Suomi marginaalisena markkina-alueena eriskummallisen kielen kanssa ei ole se ensimmäinen huolenaihe autovalmistajille ohjelmistojen ja tiedostojen käännösten suunnittelussa.

Ajoneuvoasentaja kohtaa asiakkaan jatkossa entistä useammin ja tämä on hyvä. Tieto kulkee nopeasti ilman välikäsiä ja asiakkaallekin voi olla helpompi kommunikoida suoraan mekaanikon kanssa kuin usein kiireisen työnjohtajan kanssa. Tekninen tietämys tullee jatkossa mekaanikoilla olemaan työnjohtajia selvästi syvempi, jolloin mekaanikon voi olla helpompi auttaa asiakasta esimerkiksi auton ominaisuuksiin tai liitettävyyspalveluihin liittyvissä kysymyksissä. Asiakaspalveluosaamista kannattaa siis kehittää ja ylläpitää mekaanikon henkilökohtaisessa työkalupakissa.

Valtiovalta tarjoaa edelleen ilmaisen (tai ainakin lähes) ajoneuvoasentajakoulutuksen ja se antaa pohjaa tuleville ammattimiehille. Autojen kehittyessä valtavalla vauhdilla, ei koulutusjärjestelmä valitettavasti kestä tässä kyydissä maaliin asti. Todennäköisesti oppilaitoksissa tehdään jäykkien opintosuunnitelmien ja kapeiden taloudellisten hartioiden puitteissa vähintäänkin hyvää suoritusta, mutta haaste on kehityksen vauhti. Tämä tarkoittaa, että koulutusvastuu siirtyy entistä enemmän alan yritysten hoidettavaksi lisääntyvien työharjoittelupäivien myötä. Hyvä näin, mutta koulutusjärjestelmän uudistamiseen ja taloudellisen tuen allokointiin toivotaan uuden eduskunnan ja hallituksen ottavan pikaisesti kantaa. Nuoria otetaan mielellään oppimaan ja tekemään, mutta se ei saa olla yritykselle liian suuri taloudellinen panostus, kun se tapahtuu maksuttoman opetuksen korvaajana ja täydentäjänä. Totuus kuitenkin on, että ajoneuvoasentajan hommat opitaan työtä tekemällä, kokeneemman ammattimiehen opissa, aidossa ympäristössä ja ajankohtaisia kursseja käymällä.

Aitoa kiinnostusta ei voita mikään. Kiinnostuksesta tulee halu oppia, selvittää ja omaksua vaikeiltakin näyttäviä asioita. Kiinnostus on tässäkin työssä lopulta se tärkein työkalu.

Ota yhteyttä meihin

Antti Mäkitalo
Huoltojohtaja | Lappeenranta