Mikä käyttövoima minun tulisi seuraavaksi valita?

Bensa, diesel, kaasu, hybridi, täyssähkö…

Bensa, diesel, kaasu, hybridi, täyssähkö…

Kuluttajalla on nykyään lukematon määrä vaihtoehtoja, joista käyttövoima tulee valita: Bensa, diesel, kaasuhybridi, ladattava bensahybridi, ladattava dieselhybridi, ei-ladattava hybridi ja täyssähköauto. Valtio on kannustanut erityisesti täyssähköautojen hankintaan autoveromallilla, jossa täyssähköiset autot ovat vapautettuja kokonaan hankintahetken autoverosta. Yritysautoilijoille on myös todella suuret edut vapaan autoedun arvoon (täyssähkö -170 €/kk ja ladattava hybridi -85 €/kk), joten autoilija saa huomattavasti hienomman ja arvokkaamman sähköauton ”samaan hintaan” kuin edullisemman polttomoottoriauton. Lisäksi valtio on tukenut valtavasti latausinfran rakentamista, joka on tietysti tärkeä asia vaivattoman sähköautoilun yleistymisessä. Suomessa on myös hyvät pohjat latausinfralle, onhan lähes kaikilla parkkipaikoilla ja -halleissa valmiiksi huomioitu autojen lämmitystolpat eli sähkövedot ovat jo valmiina latausinfralle.

Käyttövoiman valinnassa tulee ottaa huomioon muun muassa ajokilometrit vuodessa, kertyykö kilometrejä pääosin taajamassa vai maantieajossa, onko omassa arjessa eli kotona tai töissä latausmahdollisuutta ja kuinka usein autolla ajetaan pitkiä matkoja. Lisäksi täytyy muistaa, että uuden ja uudehkon auton omistamisessa suurin kuluerä on auton arvonalenema. Näin ollen kannattaa vertailla eri käyttövoimien ja automallien jäännösarvojen todennäköistä kehitystä automyyjän kanssa yhdessä. Uusiin autoihin saatava Kumppani-konseptimme (auto-suni.fi/kumppani) ottaa huomioon todennäköisen arvonaleneman lisäksi myös huolto- ja ylläpitokulut. Kumppani-sopimuksella on siis helppo vertailla eri vaihtoehtojen kokonaiskuluja, mutta automyyjämme avaavat mielellään laskelmia ja ottavat huomioon myös muita autoiluun liittyviä kustannuksia, kuten vakuutukset, renkaat ja polttoaine/sähkö. Valitse ko. käyttövoima jos …

DIESEL

… ajat pääasiassa ja paljon pitkiä matkoja ja yhteensä yli 20 000 kilometriä vuodessa keskikokoisella tai suurella henkilöautolla. Sinulla saattaa olla tarve vetää perässä venettä, moottorikelkkaa tai peräkärryä mökkireissuille. Tällöin moderni ja pienipäästöinen EUR6 dieselmoottori on fiksu ja ennen kaikkea vaivaton valinta. Huom. Voit myös tankata uusiutuvaa erittäin vähäpäästöistä dieseliä, mikäli haluat pienentää entisestään autoilusi päästöjä.

BENSA

… ajat alle 15 000 kilometriä vuodessa pienellä henkilöautolla. Tällöin nykyaikainen bensiinimoottori on taloudellinen ja vaivaton valinta. Huom. Autovalmistajat ovat pystyneet kehittämään bensiinimoottoreistakin jatkuvasti energiatehokkaampia eli pääsääntöisesti mitä uudempi auto on kyseessä, sen taloudellisempi ja ympäristöystävällisempikin se on.

EI-LADATTAVA (kevyt)HYBRIDI (bensa tai diesel)

… sinulla ei ole (sähkö)latausmahdollisuutta kotona ja/tai työpaikalla ja etsit pientä tai keskisuurta henkilöautoa. Tällöin ns. itselataava kevythybridi on sinulle nykyaikainen ja erityisesti vaivaton valinta. Huom. Et pysty ajamaan pelkästään sähköllä edes lyhyitä siirtymiä. Pieni akku voi viedä edelleen osan tavaratilasta, mutta tämä on jo harvinaista nykymalleissa. Kevythybrideitä valmistetaan niin bensa- kuin dieselmoottoreiden yhteyteen. Esim. Škoda Octavia, Kamiq, Fabia ja Karoq TSI eTEC; Hyundai KONA Hybrid ja TUCSON Hybrid sekä Honda Civic ja HR-V Hybrid.

KAASU (kaasubensahybridi)

… sinulla on kaasutankkausmahdollisuus kotipaikkakunnallasi ja arvostat erityisesti pieniä polttoainekuluja sekä ekologisuutta. Tällöin lähes nollapäästöinen – biokaasua käytettäessä – kaasuhybridi on edullinen ja ekologinen valinta sekä lyhyelle että pitkälle matkalle. Huom. Säästät paljon polttoainekuluja – jopa dieseliin verratessa – mikäli ajat biokaasulla. Kaasutankkausverkostot ovat todella kattavat erityisesti eteläisessä Suomessa. Kaasuautotkin ovat hybrideitä, eli niistä löytyy myös bensatankki ja kokonaistoimintamatkat ovat näin ollen pitkiä. Esim. suomalaisten selkeä suosikki Škoda Octavia G-TEC, joita löytyy meiltä myös heti toimitukseen.

LADATTAVA HYBRIDI (bensa tai diesel)

… ajat sekä lyhyitä että pitkiä matkoja ja sinulla on (sähkö)latausmahdollisuus kotona ja/tai työpaikallasi. Mikäli lähdet pidemmälle matkalle, olet valmis suunnittelemaan reittisi etukäteen ja esim. kahvittelemaan lyhyen lataustauon ajan. Olet valmis ostamaan arvokkaamman auton ja arvostat äänetöntä ja todella tehokasta ajokokemusta. Tällöin valintasi on täyssähköauto. Huom. Toimintasäteet ovat jo usein 400-600 km yhdellä latauksella, mutta mm. keliolosuhteet ja ajotapa vaikuttavat paljon toimintasäteeseen. Latausnopeudet ovat kehittyneet todella nopeasti, joten lataustauot ovat jo todella lyhyitä ja useissa uusissa automalleissa on ajoakun esilämmitys ominaisuus, joka nopeuttaa entisestään lataustapahtumaa. Akkutakuut ovat lähes valmistajasta riippumatta 8 vuotta ja teknologian kehittyessä akkujen hinnat tulevat tippumaan. Markkinoille on saatu henkilöautoja, joiden alustat ovat suunniteltu täyssähköautoille ja näin ollen akku on saatu suunniteltua pohjalle viemättä tavaratilaa. Esim. Škoda Enyaq iV (Vuoden Auto Suomessa 2022); Mercedes-Benz EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV EQS, EQS SUV ja EQV; sekä täysin uusi Hyundai KONA Electric (Vuoden Auto Suomessa 2023), IONIQ 5 ja IONIQ 6.

TÄYSSÄHKÖ

… ajat sekä lyhyitä että pitkiä matkoja ja sinulla on (sähkö)latausmahdollisuus kotona ja/tai työpaikallasi. Mikäli lähdet pidemmälle matkalle, olet valmis suunnittelemaan reittisi ja esim. kahvittelemaan lataustauon ajan. Olet valmis ostamaan arvokkaamman auton ja arvostat äänetöntä ja todella tehokasta ajokokemusta. Tällöin valintasi on täyssähköauto. Huom. Toimintasäteet usein 200-600 km yhdellä latauksella, mutta mm. keliolosuhteet ja ajotapa vaikuttavat paljon toimintasäteeseen. Akkutakuut ovat lähes valmistajasta riippumatta 8 vuotta ja teknologian kehittyessä akkujen hinnat tulevat tippumaan. Markkinoille on saatu henkilöautoja, joiden alustat ovat suunniteltu täyssähköautoille ja näin ollen akku on saatu pohjalle viemättä tavaratilaa. Esim. Škoda Enyaq iV (Vuoden Auto Suomessa 2022); Mercedes-Benz EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV EQS, EQS SUV ja EQV; sekä Hyundai Kona Electric (Vuoden Auto Suomessa 2023), IONIQ 5 ja IONIQ 6.

Vaikka käyttövoimavalikoima on ollut jo pitkään monipuolinen, kannattaa valintaprosessi edelleen aloittaa omista käyttötarpeista. Älä unohda arvioida ja vertailla jäännösarvon kehittymistä valintaa tehdessäsi. Tämä on uusissa ja uudehkoissa autoissa edelleen autoilun suurin kuluerä. Me Auto-Sunilaiset luotettavana 119-vuotiaana perheyrityksenä pystymme vertailemaan Sinulle autoilun kokonaiskuluja, jolloin voit varmistua fiksusta auto- ja käyttövoimavalinnasta. Lupauksemme: kuuntelemme, neuvomme ja asiakaspalvelemme suurella sydämellä. Olemme Liikuttava Kumppani!