Bensa, diesel, kaasu, hybridi, täyssähkö…
Kuluttajalla on nykyään lukematon määrä vaihtoehtoja, joista käyttövoima tulee valita: Bensa, diesel, kaasuhybridi, ladattava bensahybridi, ladattava dieselhybridi, ei-ladattava hybridi ja täyssähköauto. Valtio on kannustanut pienipäästöisten autojen hankintaan autoveromallilla, jossa täyssähköiset autot ovat vapautettuja kokonaan hankintahetkellä autoverosta ja pienipäästöisissä autoissa autoverot ovat todella pieniä.
Käyttövoiman valinnassa tulee ottaa huomioon muun muassa ajokilometrit vuodessa, kertyykö kilometrejä pääosin taajamassa vai maantieajossa, onko omassa arjessa eli kotona tai töissä latausmahdollisuutta ja kuinka usein autolla ajetaan pitkiä matkoja. Lisäksi täytyy muistaa, että uuden ja uudehkon auton omistamisessa suurin kuluerä on auton arvonalenema. Näin ollen kannattaa vertailla eri käyttövoimien ja automallien jäännösarvojen todennäköistä kehitystä automyyjän kanssa yhdessä. Uusiin autoihin saatava Kumppani-konseptimme (kumppani.fi tai auto-suni.fi/kumppani) ottaa huomioon todennäköisen arvonaleneman lisäksi myös huolto- ja ylläpitokulut. Kumppani-sopimuksella on helppo vertailla eri vaihtoehtojen kokonaiskuluja. Seuraavaksi yksinkertaistan asioita, joita kannattaa arvioida käyttövoimaa valittaessa. Valitse ko. käyttövoima jos …
DIESEL
… ajat pääasiassa pitkiä matkoja ja yhteensä yli 15 000 kilometriä vuodessa keskikokoisella tai suurella henkilöautolla. Sinulla saattaa olla tarve vetää perässä venettä, moottorikelkkaa tai peräkärryä mökkireissuille. Tällöin moderni ja pienipäästöinen EUR6 dieselmoottori on fiksu ja ennen kaikkea vaivaton valinta. Huom. Voit myös tankata uusiutuvaa erittäin vähäpäästöistä dieseliä, mikäli haluat pienentää entisestään autoilusi päästöjä.
BENSA
… ajat alle 15 000 kilometriä vuodessa pienellä tai keskikokoisella henkilöautolla. Tällöin nykyaikainen bensiinimoottori on taloudellinen ja vaivaton valinta. Huom. Autovalmistajat ovat pystyneet kehittämään bensiinimoottoreistakin jatkuvasti energiatehokkaampia eli pääsääntöisesti mitä uudempi auto on kyseessä, sen taloudellisempikin se on.
EI-LADATTAVA (kevyt)HYBRIDI (bensa tai diesel)
… ajat pääasiassa pidempiä matkoja, sinulla ei ole (sähkö)latausmahdollisuutta ja etsit pientä tai keskisuurta henkilöautoa. Tällöin ns. itselataava kevythybridi on sinulle fiksu ja nykyaikainen valinta. Huom. Et pysty ajamaan pelkästään sähköllä edes lyhyitä siirtymiä. Pieni akku voi viedä osan tavaratilasta. Kevythybrideitä valmistetaan niin bensa- kuin dieselmoottoreiden yhteyteen. Esim. Škoda Octavia TSI eTEC; Hyundai Ioniq Hybrid, Kona Hybrid ja Tucson Hybrid sekä Honda HR-V Hybrid ja CR-V Hybrid.
KAASU (kaasubensahybridi)
… sinulla on kaasutankkausmahdollisuus kotipaikkakunnallasi ja arvostat erityisesti pieniä polttoainekuluja sekä ekologisuutta. Tällöin lähes nollapäästöinen – biokaasua käytettäessä – kaasuhybridi on edullinen ja ekologinen valinta sekä lyhyelle että pitkälle matkalle. Huom. Säästät paljon polttoainekuluja – jopa dieseliin verratessa – mikäli ajat biokaasulla. Kaasutankkausverkostot ovat todella kattavat erityisesti eteläisessä Suomessa. Kaasuautotkin ovat hybrideitä, eli niistä löytyy myös bensatankki ja kokonaistoimintamatkat ovat näin ollen pitkiä. Esim. suomalaisten suosikki Škoda Octavia G-TEC.
LADATTAVA HYBRIDI (bensa tai diesel)
… ajat pääasiassa lyhyitä matkoja ja sinulla on (sähkö)latausmahdollisuus kotona ja/tai työpaikallasi. Nautit kaupunkiajossa hiljaisuudesta ja maantiellä tehokkaasta ohituskiihtyvyydestä. Tällöin ladattava hybridi on fiksu valinta ja voit ajaa suurimman osan arkiajoistasi edullisesti sähköllä. Huom. Ladattavien sähköhybridien valikoima on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Akku vie usein osan tavaratilasta, mutta automallien välillä löytyy tässäkin merkittäviä eroja. Mercedes-Benz on tuonut markkinoille myös ladattavia dieselhybrideitä, jotka sopivat erityisen hyvin Suomen olosuhteisiin. Mercedeksen uusimmilla ladattavilla hybrideillä pääsee jo jopa 100 km pelkällä sähköllä. Esim. Mercedes-Benz A-, B-, CLA-, GLA-, C-, E-, GLC-, GLE- ja S-sarjan EQ-Power-mallit; Škoda Octavia iV ja Superb iV sekä Hyundai Ioniq ja Tucson Plug-In.
TÄYSSÄHKÖ
… ajat sekä lyhyitä että pitkiä matkoja ja sinulla on (sähkö)latausmahdollisuus kotona ja/tai työpaikallasi. Mikäli lähdet pidemmälle matkalle, olet valmis suunnittelemaan reittisi ja esim. kahvittelemaan lataustauon ajan. Olet valmis ostamaan arvokkaamman auton ja arvostat äänetöntä ja todella tehokasta ajokokemusta. Tällöin valintasi on täyssähköauto. Huom. Toimintasäteet usein 200-600 km yhdellä latauksella, mutta mm. keliolosuhteet ja ajotapa vaikuttavat paljon toimintasäteeseen. Akkutakuut ovat lähes valmistajasta riippumatta 8 vuotta ja teknologian kehittyessä akkujen hinnat tulevat tippumaan. Markkinoille on saatu henkilöautoja, joiden alustat ovat suunniteltu täyssähköautoille ja näin ollen akku on saatu pohjalle viemättä tavaratilaa. Esim. Škoda Enyaq iV (Vuoden Auto Suomessa 2022); Mercedes-Benz EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV EQS, EQS SUV ja EQV; sekä Hyundai Kona Electric, IONIQ 5 ja IONIQ 6.
Vaikka käyttövoimavalikoima on entistä monipuolisempi, kannattaa valintaprosessi edelleen aloittaa omista käyttötarpeista. Älä unohda arvioida ja vertailla jäännösarvon kehittymistä valintaa tehdessäsi. Tämä on uusissa ja uudehkoissa autoissa edelleen autoilun suurin kuluerä. Me Auto-Sunilaiset pystymme vertailemaan Sinulle autoilun kokonaiskuluja, jolloin voit varmistua fiksusta auto- ja käyttövoimavalinnasta. Lupauksemme: kuuntelemme, neuvomme ja asiakaspalvelemme suurella sydämellä. Olemme Liikuttava Kumppani!