Sähköautot ja ladattavat hybridi

Ohjeita omistajalle

Käytännön ohjeita talviautoiluun: Sähköautot ja ladattavat hybridit 

Ulkolämpötila vaikuttaa talvella merkittävästi auton toimintamatkaan sähköllä. Kylmissä olosuhteissa iso osa korkeajänniteakun energiasta kuluu sisätilojen lämmittämiseen. Toimintamatkan optimoimiseksi on suositeltavaa esilämmittää sisätilat, kun auton on latauslaitteeseen kytkettynä. Esi-ilmastoinnin aktivointi ja ajastus onnistuu usein etänä valmistajan mobiilisovelluksella (kuten Mercedes Me tai MyŠKODA).

Käytännön ajotilanteissa auton energian- tai polttoaineenkulutukseen sekä toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, lataaminen, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, esilämmitys, keli- ja ajo-olosuhteet, kuormaus sekä autolle tehdyt huollot. Tämän vuoksi kulutus ja toimintamatka voivat poiketa merkittävästikin markkinoinnissa ilmoitetuista WLTP-arvoista. Mikäli autoa käytetään esimerkiksi korkeissa ajonopeuksissa perävaunun vetämiseen tai kylmissä talviolosuhteissa lyhyillä ajomatkoilla ilman esilämmitystä, sen kulutus voi olla moninkertainen ilmoitettuun verrattuna. Esimerkiksi märkä tai luminen tienpinta, vastatuuli sekä rengaskoko ja -tyyppi vaikuttavat kulutukseen.

WLTP-mittaustavan mukaiset CO₂-päästöjen, kulutuksen ja toimintamatkan arvot perustuvat EU:n lainsäädännön mukaisiin laboratoriotesteihin ja on tarkoitettu ajoneuvojen väliseen vertailuun. (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure)

Erityishuomioita ladattavien hybridimallien kohdalla

Kylmissä olosuhteissa polttomoottori voi käynnistyä, vaikka korkeajänniteakussa olisi riittävästi varausta sähköllä ajamiseen. Tällä varmistetaan auton turvallinen käyttö (mm. jarrujen tehostuksen riittävyys sekä lämmityslaitteen toiminta). Polttomoottori voi käynnistyä myös, mikäli vaihteistoöljyn lämpötila on alhainen.

Talvella käynnistyksen yhteydessä moottoriin ruiskutettavaa polttoainetta tiivistyy kylmän moottorin sylintereiden seinämiin. Tällöin pieni osa polttoaineesta kulkeutuu moottoriöljyn joukkoon, mikä on täysin normaalia niin perinteisissä polttomoottoriautoissa kuin lataushybrideissäkin. Mikäli polttomoottoria käytetään kylmissä olosuhteissa vain lyhyitä jaksoja, ei moottoriöljyn lämpötila nouse riittävän korkeaksi, jotta tiivistynyt polttoaine ja lämpötilanvaihteluista aiheutuva kondenssivesi haihtuisivat pois. Tällöin seurauksena saattaa olla liiasta öljymäärästä varoittavan varoitusvalon syttyminen ja öljyn voiteluominaisuuksien heikkeneminen.

Voiteluominaisuuksien takaamiseksi suosittelemme ajamaan esimerkiksi kahden viikon välein noin 50 km matkan pelkästään polttomoottoria käyttäen.